O kampanii
W pierwszej połowie lutego ruszyła kampania „Mediacja. Rozmowa, zrozumienie, rozwiązanie.”
Wydział ds. Pokrzywdzonych Przestępstwem i Promocji Mediacji Departamentu Współpracy Międzynarodowej i Praw Człowieka w Ministerstwie Sprawiedliwości w ramach realizacji Projektu „Propagowanie alternatywnych metod rozwiązywania sporów” (Program Operacyjny „Budowanie potencjału instytucjonalnego i współpraca w obszarze wymiaru sprawiedliwości / Poprawa skuteczności wymiaru sprawiedliwości” współfinansowany ze środków Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014) w drodze przetargu nieograniczonego zamówił przygotowanie media planu oraz realizację kampanii społecznej w Polsce na temat alternatywnej metody rozwiązywania sporów jaką jest mediacja. Realizacja kampanii przypadnie w lutym-marcu 2016 r.
Przedmiotowa kampania jest przeprowadzona na dwóch poziomach:
- poziom oddziaływania ogólnego na społeczne wzorce konfliktu (gdzie oczekiwanym rezultatem byłaby zmiana obojętnych lub negatywnych postaw społecznych wobec mediacji),
- oraz poziom oddziaływania na poszczególne grupy docelowe (gdzie oczekiwanym rezultatem byłby wzrost wiedzy o mediacji oraz zwiększenie chęci korzystania z mediacji w poszczególnych grupach)
i skupia się na dwóch zasięgach:
- długofalowym (gdzie rezultatem byłaby trwała zmiana postaw społecznych, tak na poziomie ogółu społeczeństwa, jak i poszczególnych grup docelowych),
- bezpośrednim (gdzie rezultatem byłby wzrost liczby osób korzystających z mediacji, wzrost skierowań do mediacji w grupach, od których to zależy, wzrost deklarujących wiedzę o tym czym jest mediacja, szersza obecność problematyki mediacji w dyskursie publicznym, przede wszystkim w mediach).
Celem głównym kampanii jest zapewnienie wzrostu popularności mediacji jako metody rozwiązywania konfliktów i sporów przy pomocy medialnych kanałów komunikacji. Jego osiągnięcie zapewni realizacja następujących celów szczegółowych:
- zwiększenie częstotliwości prezentacji w mediach koncyliacyjnych wzorców konfliktu,
- dostarczenie opinii publicznej wiedzy ogólnej na temat mediacji,
- budowanie „marki” mediacji,
- dostarczenie poszczególnym grupom docelowym wiedzy szczegółowej na temat mediacji, istotnej z ich punktu widzenia i ze względu na ich potrzeby,
- medialne wsparcie procesu dialogu między środowiskami interesariuszy (różnych grup docelowych).
W ramach przedmiotowej kampanii wyróżnić należy dwie zasadnicze kategorie grup docelowych (uczestników procesu komunikacji):
- bezpośrednich adresatów przekazów formułowanych w ramach kampanii,
- oraz grupy pośredniczące,
a jednym z elementów kampanii powinno być ułatwienie dialogu między tymi grupami.
Adresaci bezpośredni to:
- sędziowie, referendarze sądowi, prokuratorzy, funkcjonariusze policji,
- ogół społeczeństwa,
- strony sporów,
- pełnomocnicy stron,
- przedsiębiorcy,
- administracja publiczna (rządowa i samorządowa),
- pracownicy opieki społecznej oraz pracownicy NGOs.
Grupy pośredniczące to:
- środowiska i organizacje wspierające mediację (stowarzyszenia mediatorów, organizacje prowadzące mediacje itp.),
- inni partnerzy społeczni (organizacje przedsiębiorców, korporacje prawnicze, organizacje pozarządowe),
- medialni partnerzy w komunikacji (dziennikarze, twórcy, osoby decydujące o profilu programowym mediów – dyrektorzy programowi, redaktorzy naczelni, właściciele itp.).
Realizacja kampanii będzie składała się z następujących modułów:
- przeprowadzenie 16 konferencji w miastach wojewódzkich,
- promocja mediacji w mediach społecznościowych (Facebook i in.),
- publikacja ogłoszeń i artykułów sponsorowanych w prasie ogólnopolskiej i lokalnej (dzienniki i tygodniki regionalne),
- produkcja krótkiego filmu/spotu o mediacji (pozwalająca na jego późniejsze wykorzystanie),
- opracowanie dodatkowych narzędzi promocji (m. in.: szkolenia dla młodych przedsiębiorcó, zajęcia na uczelniach wyższych, aplikacja mobilna, punkty informacyjne w sądach, konkurs plastyczny dla uczniów gimnazjów, quiz wiedzy dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych).